14.12.06

El problema del sòl industrial

El Pacte Industrial sobre la geografia de la industria a l’àrea de Barcelona: Atles Industrial de la RMB (Regió Metropolitana de Barcelona), és un estudi que detecta que el sòl industrial a la RMB té una distribució que el fa poc eficient com a conseqüència de l’escassa (nul·la) coordinació entre les polítiques urbanístiques dels ajuntaments i la Generalitat (concretament l’INCASÒL).
Aquest estudi conclou que dels 156 municipis que formen la RMB, 21 (que representen el 13%) disposen del 71% del sòl industrial. La resta de municipis (87%) disposen tant sols del 29% del sòl industrial, i d’aquests, 60 municipis no tenen ni 10 ha de sòl industrial.
D’aquí es desprèn que en la RMB existeix una gran concentració en quatre de les 7 comarques que la formen i un accentuat minifundisme en la resta.
Per altra banda, l’estudi de Pacte Industrial destaca que en el sector industrial de la RMB existeix un baix nivell tecnològic, una clara dependència de capital estranger i del sector de l’automoció, baixa inversió en R+D, dèficits d’infraestructures i un transport públic insuficient.
Però no tot és dolent. L’estudi assenyala com a positiu la capacitat de renovació de les empreses, la consolidació de sectors difícilment deslocalitzables, la capacitat d’atracció d’inversions industrials vinculades i complementàries i les reserves de sòl alliberables.
Necessitem sòl industrial a un preu competitiu i amb infraestructures i subministraments de primer nivell. Sabem que aquesta disponibilitat, a nivell de Catalunya està molt desequilibrada territorialment: a l’àrea de Barcelona hi ha manca de reserva de sòl i a la resta de la nació hi ha reserves de sòl però no estan ben dotades d’infraestructures i equipaments.
Si definim el polígon industrial com una àrea d’actuació urbanística que s’utilitza amb finalitat industrial i admetent que són un instrument eficaç pel creixement econòmic local, en relació a Cabrils podem preguntar-nos: podem augmentar l’oferta de sòl per oferir-lo a les empreses a uns preus competitius? Com podem millorar l’accessibilitat i el subministrament de serveis bàsics de transports i telecomunicacions als polígons?

Miquel Ponsa. Economista i veí de Cabrils