Els 52 quilòmetres de carretera N-II que enllacen Montgat i Tordera deixaran de ser competència de l'Estat aviat per ser gestionats directament per la Generalitat. Madrid considera, segons el protocol signat ahir, que la via «registra un tràfic majoritàriament de caràcter local i comarcal i ha perdut la funció de connexió de llarg recorregut». La carretera –un dels punts negres de la xarxa catalana– inicia així el procés per transformar-se en «el carrer gran del Maresme» i comença a superar els problemes de trànsit i perillositat que l'han marcat en els darrers vint anys.
L'acord entre les dues administracions també inclou la cessió de l'Estat de 400 milions d'euros perquè «la Generalitat porti a terme la construcció d'una nova infraestructura en el territori que permeti adequar-la a la nova funcionalitat de l'actual N-II». Amb el reconeixement de l'Estat que aquesta carretera ha deixat de ser una via nacional, la Generalitat podrà construir una nova via d'acord amb les necessitats específiques de la comarca. «La nova carretera no serà una nacional, perquè permetrà anar a menys velocitat i garantir les connexions entre els pobles», va precisar ahir el primer secretari del PSC de Mataró, Ramon Bassas.
Amb l'N-II fora del Maresme –només en aquest tram es manté la nomenclatura d'una via coneguda ara com a A-2–, l'Estat s'encarregarà de determinar per quina comarca haurà de passar aquesta carretera que ha de mantenir la connexió entre el Baix Llobregat i l'autopista AP-7. «El Ministeri de Foment redactarà un estudi informatiu per a la definició d'un itinerari de gran capacitat, lliure de peatge que sigui alternatiu o complementari amb l'autopista AP-7 i les seves connexions amb l'A-2», destaca el protocol.