La Vanguardia.
Una anàlisi, subratllen els responsables de Renfe, en el que no es considera la relació proporcional entre el descens de viatgers - del 2,3% en el 2008 en comparació de l'any anterior, el que es tradueix en 2,7 milions cancel·lacions menys-i la reducció del servei domèstic i la jardineria en residències, en especial a la zona del Maresme. Un fluix de sortida de Barcelona que trencava amb l'esquema clàssic d'imantació que genera la gran ciutat, i que ara s'ha vist reduït de manera dràstica i intensiva pel la cris econòmica.
Una anàlisi, subratllen els responsables de Renfe, en el que no es considera la relació proporcional entre el descens de viatgers - del 2,3% en el 2008 en comparació de l'any anterior, el que es tradueix en 2,7 milions cancel·lacions menys-i la reducció del servei domèstic i la jardineria en residències, en especial a la zona del Maresme. Un fluix de sortida de Barcelona que trencava amb l'esquema clàssic d'imantació que genera la gran ciutat, i que ara s'ha vist reduït de manera dràstica i intensiva pel la cris econòmica.
No existeixen dades quantificats, explica Miguel Ángel Remacha, director de rodalies, qui afegeix que seria molt complex discernir aquest tipus de passatgers dins del conjunt. No obstant això, té molt clar que el descens està molt més enllà d'una percepció. "És un fenomen constatable". Segons els seus càlculs, s'ha perdut un 90% de l'increment registrat des del 2005 fins a mitjans del 2008, moment àlgid d'aquesta tendència d'utilitzades de la llar i de servei de manteniment o jardineria, tasca desenvolupada també per immigrants, però homes.
Un dels indicadors del citat càrrec de Renfe ho troba a Vilassar de Mar. En aquesta localitat, en un matí d'aquesta mateixa setmana, el fluix de persones que vénen de Barcelona, Sant Adrià o Badalona que es baixen en aquesta estació del Maresme és més ben poc en l'hora punta, entre les set i les nou hores. Això sí, en la seva majoria són dones - brasileres, bolivianes, equatorianes o colombianes-,certificació fruit d'un treball de camp que, sense aspirar a l'exactitud científica, resulta il·lustratiu.
La immensa majoria d'aquestes usuàries s'encaminen cap al mateix lloc, a la parada de l'autobús de l'empresa Sarbús - línia integrada en el bitllet únic-que cobreix el recorregut d'anada i tornada fins a Cabrils, lloc sembrat de residències unifamiliars i urbanitzacions, sens dubte el factor diferencial respecte a la ruta del sud.