ELS BLOCAIRES COM A CIUTADANS
1. Si Guttenberg aixequés el cap, programaria un sistema per a crear i escriure blocs.
2. Els blocs redefineixen l’esquema comunicatiu del món. Ja res és igual. El ciutadà té el poder d’escoltar de forma il·limitada, però a més ara pot, si vol, difondre la seva veu.
3. Les persones tenen la capacitat i la necessitat d’informar. Ha finalitzat el monopoli dels mitjans de comunicació unidireccionals.
4. Els blocs no acabaran amb els mitjans tradicionals, però els estan fent canviar.
5. Poc a poc, la societat accepta la rellevància dels blocs. Els ciutadans constaten el seu poder, l’assumeixen i l’utilitzen.
6. Escriu sobre el que vulguis, sobre la teva vida o sobre el món. Tot és útil, no res permet que no existeixi a la xarxa; només aquella persona a qui li interessi el que escrius et llegirà.
7. Sigues inquisitiu, trenca amb les idees acceptades sense crítica, dubta de tot sistemàticament, recombina la informació per a observar la realitat des d’altres punts de vista. La veritat blocaire absoluta no existeix.
8. Si així ho creus necessari, empara’t en l’anonimat per a evitar censures legals o socials.
9. Mantén i promou la teva identitat virtual tot i que no tingui una correspondència visible amb la teva identitat “real”.
10. Guia’t per la teva honestedat, respecta la legalitat vigent (encara que també pots criticar-la si no hi estàs d’acord) i elabora la teva pròpia ètica d’actuació tenint en compte tot això.
11. El blocaire prefereix la lliure i gratuïta circulació del coneixement.
12. Col·labora amb les xarxes. Però no permetis que et converteixin en un element genèric i prescindible. La teva força, la de tots, està en unir el poder de la multitud amb el valor de l’individu. Relaciona’t intensament amb la resta de la xarxa, però fes-ho lliurement.
13. El blocaire s’integra en xarxes i en té cura. Respecta i fomenta la llibertat d’expressió, la privacitat i els estils de vida peculiars. Considera com a un atac personal qualsevol limitació de la lliure circulació del coneixement i del sentiment.
14. El blocaire és lliure. A través del seu o d’altres blocs, pot expressar les seves opinions amb llibertat, respectant sempre les idees expressades per els que visitin la seva pàgina, així com les de la persona o persones responsables del bloc que visita.
15. Sigues també blocaire més enllà d’internet. No et limitis a un sol camp.
16. No deixis que les teves “idees” fonguin el teu cervell ni lliguin la teva llengua; expressa-les escrivint.
17. Transmet idees, propostes, opinions; escolta, llegeix i opina sobre les altres. Entre tots teixim un coneixement compartit amb múltiples aplicacions. Cadascú farà realitat la seva.
18. Que les idees que transmetis en el teu bloc siguin més importants que el propi concepte de “bloc”.
19. Sigues transparent. Aplica el sentit comú, la ètica i el respecte. No diguis a una persona allò que no li diries si la tinguessis davant.
20. Accepta les crítiques per a ser millor ciutadà, persona i blocaire. Aquests tres àmbits han de ser coherents entre si. S’agafa abans un coix que un mentider. Es descobreix abans un blocaire que no diu la veritat que algú que no té un bloc.
21. Enllaça, enllaça, enllaça.
22. Les opinions són respectables. Les dades, també. No és bo frivolitzar. Valora allò que dius i tingues la suficient responsabilitat per a respondre de les teves aportacions.
23. Les informacions són més riques ja que no s’acaben amb el missatge inicial. Els teus lectors tenen el dret de repensar i replicar les teves idees. Revela sempre les teves fonts.
EL BLOCAIRE EN LA BLOCOSFERA
24. La blocosfera és un organisme viu, una xarxa biològica que com a tal no té ni tindrà límits. La blocosfera està formada per comunitats que cada cop seran més diverses.
25. Els blocs creen comunitats que reforcen el sentit democràtic de la societat civil. Tot i això, els blocaires defensen la seva individualitat i no es sotmeten a la jerarquies, només reconeixen el mèrit dels qui, sota el seu punt de vista, fan les coses de manera adient.
26. La blocosfera és l’entorn en què s’escenifica el canvi més gran d’internet, un canvi que s’ha denominat web 2.0.
27. El diàleg és la principal forma de moure’s en aquest entorn. Sense diàleg, la blocosfera ni la web tenen sentit.
28. Crea comunitat. Expandeix les idees del bloc i de la blocosfera. Construeix minories que no tinguin voluntat de ser majoritàries, però si de ser representatives. Enllaça sempre i engrandeix la blocosfera.
29. Aposta per una blocosfera horitzontal: a la blocosfera ningú està per damunt ni per baix. Sigues lliure de conversar amb “els grans”, sigues afortunat de conversar amb els nous: el món sencer t’està escoltant. El món sencer t’està parlant.
31. La responsabilitat dels protagonistres d’aquest escenari és ara (abans que saber i tancar-se en el seu entorn) obrir-se i transmetre el coneixement, els sentiments i els valors.
32. La capacitat de generar atenció no depèn exclusivament dels diners. Tingues un bloc eficaç, i tard o d’hora hi haurà una comunitat al seu voltant. Res més.
33. L’essència del bloc és la creació de coneixement a partir de l’agrupació del contingut dispers i de l’aportació personal, que serveix d’element d’unió.
34. Fes gala de no incloure publicitat en el teu bloc… o inclou anuncis en el teu bloc i, si pots, guanya diners. Ambdues opcions són vàlides si es fan amb honestedat i transparència. No importa el que fas, sinó com ho fas.
35. Guanyar diners no és un objectiu prioritari, sinó una conseqüència colateral del treball apassionat del blocaire. Els diners no han d’estar necessàriament lligats al concepte de priopietat. El blocaire fa èmfasi en allò obert, en el lliure accés als béns.
36. Les institucions i les empreses comencen a entreveure tan els perills com les oportunitats dels blocs, aliens o propis, interns o externs. Espera un gran desenvolupament en aquesta àrea.
37. L’empresa, la política i l’educació s’han d’obrir més a la blocosfera. Després de diversos anys d’existència dels blocs, no acaben de fer cas dels missatges que els arriben.
38. Presta atenció a les opinions que circulen per la blocosfera. En ocasions parlen de la teva organització i dels teus productes. No les infravaloris, no intentis silenciar-les: aprèn d’elles.
39. Molts dels ciutadans que acuden a tu o que reben els teus serveis poden portar la seva veu crítica a milers de persones.
40. Si el teu producte és bo, la blocosfera el fa millor. La recomanació directa dels consumidors és creïble i definitiva.
41. Fer negoci a la blocosfera té les seves regles. Cal que dialoguis, atenguis i que et sotmetis al judici de les persones que t’exploren a la xarxa.
42. Els negocis i la política, mitjançant el diàleg, aconseguiran conèixer millor què opinen i què demanden els seus públics. És la nova forma d’aprofitar els coneixements de la societat per a fer valor els seus punts forts.
43. És igual la tecnologia que usis, si et fa la vida i la publicació del bloc més fàcils.
44. Diverteix-te.
45. Ja ho deien els Beatles: “All you need is blog”.