Els impulsors de l'estudi entenen que la via autonomista es troba esgotada, que el problema essencial dels dèficits que pateix la nació rau en la política de discriminació econòmica, cultural i social contra Catalunya que sistemàticament exerceix l’Estat espanyol, avalada pel disseny constitucional sorgit d’ençà de la transició, que impedeix al poble de Catalunya i al seu Parlament decidir el futur de la nació, reduint l’autogovern a una mera descentralització administrativa i escanyant la societat catalana detraient-li any rere any més d’un 10% del P.I.B., més de 19.000 milions d’euros que cada any van a Espanya i no tornen. Aquest desequilibri fiscal es reprodueix de manera gairebé sistemàtica en molts altres camps de l'economia, les infraestructures, els serveis públics, la tecnologia, els béns socials, la qualitat de vida.
D'altra banda, la xarxa ferroviària presenta un 30% més de freqüències en rodalies Madrid-Alcalá que en Barcelona-Mataró. A més, tot i ser la mateixa distància, el preu del bitllet Barcelona-Mataró és un 40% més car que el Marid-Alcalá.
De la mateixa manera, Catalunya consumeix el 19% de l'electricitat, i ha rebut en inversions d'infraestructures elèctriques el 4'9% el 2002, el 3'8% el 2003, el 6'7% el 2004, el 14'1% el 2005, el 6'5% el 2006.
En aquest enllaç podeu Veure més xifres